Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van QLYO2012 - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van QLYO2012 - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg QLYO2012

09 Augustus 2012 | China, Beijing

Uitslapen en om 09.15 u ontbijten is het plan. Oeds moet eerst de e-tickets voor de retourvlucht laten printen, dus even het e-mail adres van het hotel vragen. In de lobby begrijpen ze wat ik vraag en geven mij een 'adres'. Intikken en de bestanden versturen, printen en klaar, nou dat had je gedacht. Het versturen lukt, maar na een half uur wachten is deze nog niet aangekomen, dus nogmaals vragen: blijkt dat de '9' in het e-mail adres een 'q' na het @-teken moet zijn. Het had ook een 'g' kunnen zijn. Oké, nogmaals versturen en deze komt wel aan, nu nog de afdrukken: mis, deze zijn incompleet. Gevraagd of hij via een USB-stick de bestanden kon afdrukken: een kleine ondersteuning van mijn kant voor 'free' en dat gaat lukken, maar ondertussen bijna 1 uur verder.
We nemen het openbaar vervoer om de stad in te gaan en bezoeken het park achter de 'Verboden Stad': Baihai Park.
Het is helder en zonnig weer, dus dat beloofd een mooie dag te worden. Bij de ingang van het park aangekomen entree met (studenten) korting betalen en we zijn binnen. Wel hebben we gemerkt dat het ontzettend warm is: ruim boven de 32°C. We bereiken de witte Stoepa met de trap en hebben een blik over de stad met de opvallende gele daken van de 'Verboden Stad'.
Hierna nemen we trolleybus 105 naar de Wangfujingjie shopping street. Onderweg stappen vele passagiers in en een niet al te grote chinees merkt mijn behaarde armen op en wijst hiernaar. Ik geef aan wat hij onder zijn kin heeft hangen heb ik op mijn arm. Maar dan wil hij een krachtmeting met mij hebben, namelijk handdrukken. Alleen de floepert heeft de ander hand nog aan de stang vast en kan zo meer kracht zetten. De melding dat hij vals speelt komt over en hij laat de stang los, even aftasten hoeveel kracht bijgezet moet worden en .. de overwinning is binnen en ik word gefeliciteerd. Bij de bushalte aan de shopping street stappen we uit en ik word nogmaals bedankt.
Direct stappen we een shopping mall binnen en Lisanne en Quirine leven zich uit in de 'Forever 21' en ik ga mee al is het alleen maar voor de verkoeling. In de mall houden we het wel even uit en onder het genot van een snack en drinken zien we dat de straat nat wordt gemaakt, tja wat wil je als de temperatuur boven de 35°C stijgt.
Bij vertrek proberen we nogmaals een taxi uit, maar zij willen niet meer op de meter rijden en vragen een ver overtrokken vast bedrag. Beijing en China zijn aan het veranderen, zoals de hele wereld om ons heen veranderd, en dat is niet altijd ten goede. Hierna gaan we met het OV naar de 'silk market' om oa de bestellingen, zowel van gisteren als vanuit Nederland en Canada, op te halen.
We slagen ook al kost het toch meer moeite. Met de metro en bus terug naar het hotel en even uitblazen. Aansluitend zoeken we een restaurant en vinden die aan het begin van de straat en ze hebben de maaltijden, die we volgens onze menulijst aanwijzen. Nadat we heerlijk gegeten en gedronken hebben keren we hotelwaarts en pakken onze spullen.
We gaan niet te laat slapen.